Vous êtes ici :
  1. Accueil
  2. Membres
  3. Membre permanent
  4. Anna Potocki

Anna Potocki - Membre permanent

Thèmes de recherche :

Mes travaux de recherche portent sur les processus en jeu dans la lecture et la compréhension des textes chez l’enfant et l’adolescent. Je m’intéresse notamment aux facteurs sous-jacents à l’acquisition (ou aux difficultés) de ces compétences. Mes travaux visent également à développer des outils et méthodes pour l’enseignement ou la remédiation des troubles de la lecture et/ou de la compréhension.

Pour en savoir plus : 

Le « Modèle Simple » décrit la lecture comme le fruit de l’interaction entre les processus d’identification de mots écrits et ceux de compréhension du langage. Les faibles lecteurs peuvent présenter des difficultés spécifiques à une seule de ces deux composantes. Mes travaux de recherche portent principalement sur les enfants présentant un déficit spécifique de compréhension et visent à la fois à mieux comprendre les facteurs qui expliquent leurs difficultés mais aussi à mettre en œuvre des outils pour y remédier. Mais cette vision « simple » de la lecture ne rend pas compte de toutes les difficultés que les élèves rencontrent lors des activités de compréhension écrite. Ainsi, des modèles plus récents mettent en avant la nécessité de prendre en compte le contexte dans lequel se déroule l’activité de lecture. En effet, beaucoup de lecteurs, y compris aux collège et lycée, ne possèdent pas les stratégies adéquates pour faire face à différents contextes de lecture ni la capacité à adapter leurs stratégies en fonction du contexte. Mes travaux cherchent ainsi à examiner les facteurs qui sous-tendent l’acquisition de telles stratégies de lecture et à développer des outils pédagogiques pour les enseigner.


Publications : (46)

Communication dans un congrès (9)Article dans une revue (32)Rapport (1)Chapitre d'ouvrage (4)
Communication dans un congrès

Mônica Macedo‐rouet, Jean-Marc Meunier, Anna Potocki, Jean-François Rouet.

Teaching information evaluation in self-paced e-learning mode: is distributed practice helpful ?

EARLI 2023 Education as a hope in uncertain times

Article dans une revue

Anna Potocki, Julie Ayroles, Jean-François Rouet.

A short teacher-led intervention using direct instruction enhances 5th graders' purposeful reading skills

Learning and Instruction - Elsevier

Article dans une revue

Margaux Lê, Pauline Quémart, Anna Potocki, Manuel Gimenes, David Chesnet, Eric Lambert.

Improving literacy development with fine motor skills training: A digital game-based intervention in fourth grade

Cognitive Development - Elsevier

Article dans une revue

Yann Dyoniziak, Anna Potocki, Jean-François Rouet.

Role of advanced theory of mind in teenagers’ evaluation of source information

Discourse Processes - Taylor & Francis (Routledge)

Article dans une revue

Marie-Amélie Martinie, Anna Potocki, Lucie Broc, Pascale Larigauderie.

Predictors of procrastination in first-year university students: role of achievement goals and learning strategies

Social Psychology of Education - Springer Verlag

Communication dans un congrès

Mônica Macedo-Rouet, Gaston Saux, Anna Potocki, Yann Dyoniziak, Jean-François Rouet.

Teaching Expert Reading Strategies in Digital Environments to Undergraduates: An Intervention Study

EARLI SIG-2 Conference

Communication dans un congrès

Yann Dyoniziak, Anna Potocki, Mônica Macedo-Rouet, Jean Pylouster, Jean-François Rouet.

Advanced theory of mind and teenagers’ sourcing skills: specific role in intention attribution

Annual Meeting of the Society for Text and Discourse

Article dans une revue

Mônica Macedo-Rouet, Ana Pérez, Anna Potocki, Jean-François Rouet.

Les adolescents face aux défis de l'information numérique : une intervention pour promouvoir l'évaluation critique des sources

Education & Formation - Université de Mons

Article dans une revue

Anna Potocki, Mathilde Chailleux, Manuel Gimenes, Jean Pylouster.

ProVoc : an app to train vocabulary depth in order to foster children's reading comprehension

Journal of Computer Assisted Learning - Wiley

Article dans une revue

Julie Ayroles, Anna Potocki, Christine Ros, Raquel Cerdán, M Anne Britt, Jean‐françois Rouet.

Do you know what you are reading for? Exploring the effects of a task model enhancement on fifth graders' purposeful reading

Journal of Research in Reading - Wiley

Article dans une revue

Margaux Lê, Pauline Quémart, Anna Potocki, Manuel Gimenes, David Chesnet, Eric Lambert.

Modeling the influence of motor skills on literacy in third grade: Contributions of executive functions and handwriting

PLoS ONE - Public Library of Science

Article dans une revue

Julie Ayroles, Anna Potocki, Mônica Macedo-Rouet, Jean-François Rouet.

De nombreux alpinistes ont gravi l’Everest

Les Cahiers Pédagogiques - Service d'édition et de vente des publications de l'Education nationale

Communication dans un congrès

Jean-François Rouet, Peter R. Hastings, Mônica Macedo-Rouet, Anna Potocki, Mary Anne Britt.

Online assessment of students' text comprehension: Explorations into the automated scoring of constructed responses

Annual meeting of the Society for Text and Discourse

Chapitre d'ouvrage

Jean-François Rouet, Julie Ayroles, Mônica Macedo-Rouet, Anna Potocki.

Children’s Acquisition of Text Search Strategies: The Role of Task Models and Relevance Processes

Understanding and Improving Information Search - Springer International Publishing

Article dans une revue

Julie Ayroles, Anna Potocki, Mônica Macedo-Rouet, Jean-François Rouet.

La métacognition dans la recherche d’informations en lecture

Cahiers Pedagogiques

Article dans une revue

Margaux Lê, Pauline Quémart, Anna Potocki, Manuel Gimenes, David Chesnet, Eric Lambert.

Rhythm in the blood: The influence of rhythm skills on literacy development in third graders

Journal of Experimental Child Psychology - Elsevier

Article dans une revue

Anna Potocki, Virginie Laval.

Comprehension and Inference: Relationships Between Oral and Written Modalities in Good and Poor Comprehenders During Adolescence

Journal of Speech, Language, and Hearing Research - American Speech-Language-Hearing Association

Chapitre d'ouvrage

Jérôme Dinet, Anna Potocki, Jean-François Rouet.

La lecture à l'heure du numérique

L'apprentissage de la lecture - Nathan

Communication dans un congrès

Mylene Sanchiz, Anna Potocki, Mônica Macedo-Rouet, N. Vibert, Jean-François Rouet.

Measuring Adolescents’ Reading Comprehension skills in the Digital Age: contribution of memory-based and textavailable assessment tasks

Annual meeting of the Society for Text and Discourse

Article dans une revue

Nicolas Vibert, Jason Braasch, Daniel Darles, Anna Potocki, Christine Ros, Nematollah Jaafari, Jean-François Rouet.

Adolescents’ Developing Sensitivity to Orthographic and Semantic Cues During Visual Search for Words

Frontiers in Psychology - Frontiers Media

Chapitre d'ouvrage

Jean-François Rouet, M. Anne Britt, Anna Potocki.

Multiple-Text Comprehension

The Cambridge Handbook of Cognition and Education - Cambridge University Press

Article dans une revue

Mônica Macedo‐rouet, Anna Potocki, Lisa Scharrer, Christine Ros, Marc Stadtler, Ladislao Salmerón, Jean-François Rouet.

How Good Is This Page? Benefits and Limits of Prompting on Adolescents’ Evaluation of Web Information Quality

Reading Research Quarterly - International Reading Association

Article dans une revue

Ana Perez, Anna Potocki, Marc Stadtler, Mônica Macedo-Rouet, Johanna Paul, Ladislao Salmerón, Jean-François Rouet.

Fostering teenagers' assessment of information reliability: Effects of a classroom intervention focused on critical source dimensions

Learning and Instruction - Elsevier

Communication dans un congrès

Mônica Macedo-Rouet, Ana Pérez, Anna Potocki, Marc Stadtler, Ladislao Salmerón, Johanna Paul, Jean-François Rouet.

Vers une lecture critique des sources sur internet - effets d’une intervention pédagogique auprès d’adolescents en classe de troisième

Colloque RUNED18 « Usages du numérique en éducation : regards critiques »

Article dans une revue

Pauline Auphan, Anna Potocki, Jean Ecalle, Annie Magnan.

Evaluation informatisée de la compréhension en lecture d’enfants autistes sans déficience intellectuelle

Revue de Psychoéducation - Corporation de la Revue Canadienne de Psycho-Éducation

Article dans une revue

Anna Potocki, Jean Ecalle, Annie Magnan.

Early cognitive and linguistic profiles of different types of 7- to 8-year-old readers

Journal of Research in Reading - Wiley

Article dans une revue

Anna Potocki, Christine Ros, Nicolas Vibert, Jean-François Rouet.

Children’s Visual Scanning of Textual Documents: Effects of Document Organization, Search Goals, and Metatextual Knowledge

Scientific Studies of Reading - Taylor & Francis (Routledge)

Communication dans un congrès

Mônica Macedo-Rouet, Ana Pérez, Anna Potocki, Marc Stadtler, Johanna Paul, Ladislao Salmerón, Jean-François Rouet.

What's with that source? A classroom intervention to foster 9th grade students' critical thinking about dimensions of information sources

Conference of the European Association for Research on Learning and Instruction (EARLI)

Article dans une revue

Nina Kleinsz, Anna Potocki, Jean Ecalle, Annie Magnan.

Profiles of French poor readers: Underlying difficulties and effects of computerized training programs

Learning and Individual Differences - Elsevier

Chapitre d'ouvrage

Jean-François Rouet, Anna Potocki.

De la compréhension à l'usage des textes en contexte : accéder à l'information, évaluer et mettre en relation les textes

Enseigner la compréhension en lecture - Hatier

Article dans une revue

Monik Favart, Anna Potocki, Lucie Broc, Pauline Quemart, Josie Bernicot, Thierry Olive.

The management of cohesion in written narratives in students with specific language impairment: Differences between childhood and adolescence

Research in Developmental Disabilities - Elsevier

Article dans une revue

Anna Potocki, Monique Sanchez, Jean Ecalle, Annie Magnan.

Linguistic and Cognitive Profiles of 8- to 15-Year-Old Children With Specific Reading Comprehension Difficulties

Journal of Learning Disabilities - SAGE Publications

Communication dans un congrès

Guillaume de Pereyra, Marc Stadtler, Anna Potocki, Johanna Paul, Mônica Macedo-Rouet, Ladislao Salmerón, Mary Anne Britt, Jean-François Rouet.

Prompting Teenagers to Justify their Position Towards Conflicting Claims Improves their Assessment of Source Information

American Educational Research Association 2016 Annual Meeting

Article dans une revue

Anna Potocki, Annie Magnan, Jean Ecalle.

Computerized trainings in four groups of struggling readers: Specific effects on word reading and comprehension

Research in Developmental Disabilities - Elsevier

Article dans une revue

J. Ecalle, A. Magnan, Anna Potocki.

Computerized comprehension training for whom and under which conditions is it efficient?

Journal of Computer Assisted Learning - Wiley

Communication dans un congrès

Ana Pérez, Anna Potocki, Marc Stadtler, Mônica Macedo-Rouet, Johanna Paul, Ladislao Salmerón, Jean-François Rouet.

Fostering Multiple Document Literacy Skills: an update of MD-SKILLS recent results

Workshop on Multiple Documents Literacy

Article dans une revue

Anna Potocki, H. Bouchafa, A. Magnan, J. Ecalle.

Évaluation de la compréhension écrite de récits chez l’enfant de 7 à 10ans : vers des profils de compreneurs

European Review of Applied Psychology / Revue Européenne de Psychologie Appliquée - Elsevier

Article dans une revue

Jean Ecalle, Houria Bouchafa, Anna Potocki, Annie Magnan.

Comprehension of written sentences as a core component of children's reading comprehension

Journal of Research in Reading - Wiley

Article dans une revue

Anna Potocki, Jean Ecalle, Annie Magnan.

Narrative Comprehension Skills in 5-Year-Old Children: Correlational Analysis and Comprehender Profiles

Journal of Educational Research - Taylor & Francis (Routledge)

Article dans une revue

Anna Potocki, Daniel Jabouley, Jean Ecalle, Annie Magnan.

Effets d'un entraînement informatisé à la compréhension chez des enfants faibles compreneurs de CE1

Glossa - UNADREO - Union NAtionale pour le Développement de la Recherche en Orthophonie