Vous êtes ici :
  1. Accueil
  2. Membres
  3. Membre permanent
  4. Erica De Vries

Erica De Vries - Membre permanent

Thèmes de recherche :

Mon travail porte sur les trois points suivants : 

  • Apprendre avec des représentations externes multiples
  • Technologies éducatives
  • Ergonomie cognitive du document

Pour en savoir plus : 

Je m’intéresse plus particulièrement à la représentation externe, en opposition à la représentation interne mentale, comme technologie cognitive dans une double dimension sémiotique et opératoire. Les supports pédagogiques contemporains sont de nature disparate : textes, images, vidéos, tableaux, visualisations, graphiques, sons, animations, équations, dessins, schémas, etc. Mes travaux de recherche sur l’apprentissage à l’aide de ses supports se situent à la croisée de trois perspectives : les apprentissages multimédias avec un focus sur la dualité texte-image, la cognition distribuée prenant en compte le couple tâche-représentation, et les perspectives socio-culturelles étudiant l’individu en contexte.


Publications : (88)

Article dans une revue (31)Communication dans un congrès (38)Proceedings/Recueil des communications (4)Chapitre d'ouvrage (14)N°spécial de revue/special issue (1)
Article dans une revue

Elisa Sarda, Olga Kasatkina, Erica de Vries.

How do lecturers conceptualise pedagogical innovations in higher education?

Innovations in Education and Teaching International - Taylor & Francis (Routledge)

Article dans une revue

Francis Picavet, Alice Henderson, Erica de Vries.

Storytelling in L2 English-medium engineering lectures: A typology

Journal of English for Academic Purposes - Elsevier

Article dans une revue

Manon Laurent, Rosamaria Crisci, Pascal Bressoux, Hamid Chaachoua, Cécile Nurra, Erica de Vries, Pierre Tchounikine.

Impact of programming on primary mathematics learning

Learning and Instruction - Elsevier

Article dans une revue

Hiroaki Ayabe, Emmanuel Manalo, Erica de Vries.

Problem-appropriate diagram instruction for improving mathematical word problem solving

Frontiers in Psychology - Frontiers Media

Communication dans un congrès

Erica de Vries.

Diagrams for Learning to Lead in Salsa Dancing

Diagrammatic Representation and Inference. Diagrams 2022 - Springer International Publishing

Proceedings/Recueil des communications

Erica de Vries.

Diagrams for Learning to Lead in Salsa Dancing

- Springer International Publishing

Article dans une revue

Juliette Désiron, Mireille Bétrancourt, Erica de Vries.

Learning from text and animations: a study into the need for cross-representational signaling

L'Année psychologique - Centre Henri Pieron/Armand Colin

Proceedings/Recueil des communications

Erica de Vries.

Through the Eyes of an Archeologist: Studying the Role of Prior Knowledge in Learning with Diagrams

- Springer International Publishing

Communication dans un congrès

Emeline Ah-Tchine, Erica De Vries.

Etude de systèmes d’interaction piétons-voitures autonomes
Study of Interaction Systems between Pedestrians and Autonomous Cars

Actes de la 32e conférence francophone sur l'Interaction Humain-Machine (IHM'20.21) - ACM

Article dans une revue

Juliette Désiron, Mireille Bétrancourt, Erica de Vries.

Cross-Representational Signaling and Cohesion Support Inferential Comprehension of Text–Picture Documents

Frontiers in Psychology - Frontiers Media

Article dans une revue

Erica de Vries.

Trois regards sur l’enseignement et l’apprentissage avec des supports pédagogiques composites

La lettre de l'AIRDF - Association internationale de recherche en didactique du français

Chapitre d'ouvrage

Erica de Vries, Nicolas Balacheff.

France

Graduating around the globe: Protocols, principles, and traditions for PhD graduations - examples from the learning sciences - Twente University

Proceedings/Recueil des communications

Diane Dufort, Dina Adinda, Chayma Yagoubi, Pascal Marquet, Daniel Apollon, Myriam Coco, Erica Vries (de), Peter Döppler, Helge Fischer, Thomas Kohler, Eric Schoop, Bruri Triyono, Mattis Altmann, Silvia Blass, Alexander Clauss, Steve Edgar Feze Feugang, Matthias Heinz, Yuliana Irma, Ying-Dong Liu, Rita Fransina Maruananaya, Santiphap Meunmany, Georges Moellet Nzaou, Carmen Neuburg, Ying Sun, Arnaud Zeller, Theresia Zimmermann.

Gamification, Artificial Intelligence and Support to motivation, Actes de conférences

Article dans une revue

Gilles Dieumegard, Erica de Vries, Perrin Nicolas.

The ‘course-of-action’ method in the study of lived experience of learners

International Journal of Research and Method in Education - Taylor & Francis (Routledge)

Article dans une revue

Olga Kasatkina, Cédric Masclet, Jean-François Boujut, Erica de Vries.

Format effects in the understanding of motion from kinematic diagrams in engineering education

International Journal of Technology and Design Education - Springer Verlag

Article dans une revue

Émeline Ah-Tchine, Erica de Vries.

Information or advice? A virtual reality study of message content for road crossing in front of autonomous cars

Le travail humain - Presses Universitaires de France

Communication dans un congrès

Vassiliki Markaki, Matthieu Quignard, Erica Vries (de), Kristine Lund.

Jouer et apprendre en classe : Étude des pratiques interactionnelles dans des environnements d’apprentissage hybrides et émergents

Journée d’étude : Jeux Vidéo en pratique

Article dans une revue

Juliette Désiron, Erica de Vries, Anna Bartel, Nalini Varahamurti.

The influence of text cohesion and picture detail on young readers’ knowledge of science topics

British Journal of Educational Psychology

Communication dans un congrès

E. Ah-Tchine, Erica de Vries.

Studying initial conceptions of the autonomous car as the groundwork for designing road safety training

EARLI Special Interest Group 3 "Conceptual change" meeting

Communication dans un congrès

M. Galilée, Erica Vries (de), K. Scheiter.

How to represent energy consumption of household appliances in an era of global warming?

EARLI Special Interest Group 2 Text and Graphics Comprehension meeting

Communication dans un congrès

J. Désiron, M. Bétrancourt, Erica de Vries.

Learning with text and pictures: Effects of cohesion and cross-representational signalling

EARLI Special Interest Group 2 Text and Graphics Comprehension meeting

Communication dans un congrès

E. Ah-Tchine, Erica Vries (de).

Photos in 360° view matter in road crossing decisions in front of traditional and autonomous cars

EARLI Special Interest Group 2 “Text and Graphics Comprehension meeting

Communication dans un congrès

J. Désiron, M. Bétrancourt, Erica Vries (de).

How Cross-Representational Signaling Affects Learning from Text and Picture: An Eye-Tracking Study.

Diagrammatic Representation and Inference, Diagrams 2018 - Springer International Publishing

Communication dans un congrès

Kristine Lund, Vassiliki Markaki, Erica Vries (de).

Quelles ressources pour la conception des jeux de formation ? : le cas des Jeux Epistémiques Numériques

ICODOC

Article dans une revue

Alain Fernex, Erica de Vries, Laurent Lima.

Articulating perspectives on international and social mobility in higher education

European journal of higher education - Routledge / Taylor & Francis

Communication dans un congrès

Olga Kasatkina, Erica Vries (de), Jean-François Boujut, Cédric Masclet.

Format effects on the comprehension of movement from static graphics in engineering education

Biannual Conference of the European Association of Research on Learning and Instruction (EARLI)

N°spécial de revue/special issue

Fernex Alain, Erica Vries (de), Laurent Lima.

Higher Education and Mobilities [Special Issue]

European journal of higher education - Routledge / Taylor & Francis

Communication dans un congrès

Erica Vries (de).

Complementing theoretical frames for understanding global how-to-video sharing

Biannual Conference of the European Association of Research on Learning and Instruction (EARLI)

Communication dans un congrès

J. Désiron, M. Bétrancourt, Erica Vries (de).

Four reading ability tests as predictors of multimedia document comprehension

Biannual Conference of the European Association of Research on Learning and Instruction (EARLI)

Communication dans un congrès

Amy Rae Fox, Martin van den Berg, Erica de Vries.

Representing Sequence: The Influence of Timeline Axis and Direction on Causal Reasoning in Litigation Law

38th Annual Conference of the Cognitive Science Society

Communication dans un congrès

Amy Rae Fox, Erica de Vries, Laurent Lima, Savannah Loker.

Exploring Representations of Student Time-Use

Diagrammatic Representation and Inference. Diagrams 2016. - Springer International Publishing

Communication dans un congrès

M. Galilée, Erica Vries (de), N. Schwartz.

Mental comparisons of magnitudes: Numerical vs. graphical format

EARLI SIG 2 Comprehension of text and graphics Meeting

Communication dans un congrès

Erica Vries (de).

Reverse engineering how‐to videos

EARLI SIG 6 Instructional Design & 7 Technology-Enhanced Learning and Instruction Meeting

Communication dans un congrès

E. Ah-Tchine, Erica Vries (de), N. Schwartz, U. Ludewig, A. Bartel.

Visualizations of cultural symbols and values in a reward allocation task

EARLI SIG 2 Comprehension of text and graphics Meeting

Communication dans un congrès

J. Désiron, M. Bétrancourt, Erica Vries (de).

The role of comprehension ability in multimedia learning

EARLI SIG 2 Comprehension of text and graphics Meetin

Communication dans un congrès

S. Loker, Erica Vries (de), A. Fox.

Dynamic vs. static visualizations for learning procedural and declarative information

EARLI SIG 2 Comprehension of text and graphics Meeting

Communication dans un congrès

U. Ludewig, Erica Vries (de), N. Schwartz, N. Jacobson, A. Fox, S. Loker.

Constructing knowledge from interactive visualizations: How conceptual understanding influences representational choice

American Educational Research Association

Article dans une revue

Erica de Vries.

L’expérimentation des innovations en éducation : réflexion épistémologique, pièges et précautions

InnovatiO - La revue pluridisciplinaire en innovation - SFR Innovacs

Communication dans un congrès

Olga Kasatkina, Erica de Vries, Cédric Masclet, Jean-François Boujut.

Modulation of ambiguity, a cognitive function of representations during idea generation

20th Internationale conference on engineering design ICED 15

Communication dans un congrès

Olga Kasatkina, Erica de Vries, Cédric Masclet, Jean-François Boujut.

Fonctions cognitive des représentations mobilisées en séance de créativité
Fonctions cognitives des représentations mobilisées en séance de créativité

14ème colloque national AIP-Primeca

Article dans une revue

Fernex Alain, Laurent Lima, Erica de Vries.

Exploring time allocation for academic activities by university students in France

Higher Education - Springer Verlag

Article dans une revue

Martin Galilee, Christian Dépret, Erica de Vries.

A Math Textbook Time Machine for teacher training

Romanian Journal of Human-Computer Interaction

Communication dans un congrès

J. Désiron, N. Schwartz, Erica Vries (de).

Comprehending text-graphic combinations: text coherence and level of graphical detail

Conference of the European Association of Research on Learning and Instruction (EARLI)

Chapitre d'ouvrage

Erica Vries (de).

Rentrer la figure

Du mot au concept : Figure - PUG

Communication dans un congrès

S. Preuss, C. Nurra, Erica Vries (de), N. Schwartz.

Impact of need for cognition and design of infographics on attitude change: a study on homophobia

Conference of the European Association of Research on Learning and Instruction

Communication dans un congrès

J. Désiron, N. Schwartz, Erica Vries (de).

The influence of text coherence and text-graphic correspondence on children’s comprehension

American Educational Research Association

Communication dans un congrès

C. Bwana, N. Schwartz, Erica Vries (de).

The effect of movie trailers’ rhetorical structures on shared meaning and affinity

Conference of the European Association of Research on Learning and Instruction

Communication dans un congrès

Olga Kasatkina, Erica Vries (de), Cédric Masclet, Jean-François Boujut.

Identifying dimensions of socio-technical tools for innovative design and engineering education

EARLI SIG 2 Comprehension of text and graphics Meeting

Proceedings/Recueil des communications

Huib Tabbers, Erica Vries (de).

Building bridges: Improving our understanding of learning from text and graphics by making the connection

EARLI SIG 2 Comprehension of text and graphics Meeting

Communication dans un congrès

M. Galilée, N. Schwartz, Erica Vries (de).

Grounding Website Navigation: the Effects of Visuospatial Cues on Search Behaviour

EARLI SIG 2 Comprehension of text and graphics Meeting

Chapitre d'ouvrage

Erica Vries (de), Muhammad Ashraf.

Teachers’ thoughts on visualisations in culturally diverse settings: The case of France and Pakistan

Science teachers’ use of visual representations. Models and Modeling in Science Education, Vol. 8 - Springer

Communication dans un congrès

M. Ashraf, Erica Vries (de).

Playing with cards; constructing graphical genres

EARLI SIG 2 Comprehension of text and graphics Meeting

Article dans une revue

Patricia Marzin-Janvier, Erica de Vries.

Students' design of a biometric procedure in upper secondary school

International Journal of Technology and Design Education - Springer Verlag

Article dans une revue

Erica de Vries, Cédric Masclet.

A framework for the study of external representations in collaborative settings

International Journal of Human-Computer Studies - Elsevier

Chapitre d'ouvrage

Erica de Vries.

Learning with External Representations

Encyclopedia of the Sciences of Learning - Springer US

Article dans une revue

Jean-Philippe Maitre, Christian Dépret, Erica de Vries, Jacques Baillé.

Tacitation and implicitation: the construction of semiotic tools for representing mathematics teaching

ZDM - Springer Verlag

Communication dans un congrès

Erica de Vries, Cédric Masclet.

Shared representations: dyadic and triadic perspectives in work and training

coop'10

Chapitre d'ouvrage

Erica de Vries.

Convention, ou le partage de l’arbitraire

Du mot au concept : Convention - Presses Universitaire de Grenoble

Chapitre d'ouvrage

Erica de Vries, Stavros Demetriadis, Shaaron Ainsworth.

External Representations for Learning

Technology-Enhanced Learning - Springer Netherlands

Communication dans un congrès

Patricia Marzin-Janvier, Erica de Vries.

How can we take into account student conceptions of the facial angle in a palaeontology laboratory work?

International Conference on learning science International Conference on Learning Science (Conference Handbook)

Chapitre d'ouvrage

Erica de Vries, Shaaron Ainsworth.

Conversions dans les environnements interactifs d’apprentissage.

Du mot au concept : Conversion - Presses Universitaire Grenoble

Chapitre d'ouvrage

Erica de Vries, Jacques Baillé.

Apprentissage: Référents théoriques pour les EIAH

Environnements Informatiques et Apprentissages Humains - Hermès

Chapitre d'ouvrage

Erica de Vries, Jacques Baillé, Alix Géronimi.

Quelles situations pour l’introduction de la conception assistée par ordinateur (CAO) en technologie au collège ?

Apprentissages et enseignement - Dunod

Article dans une revue

A. Geronimi, Erica de Vries, Guy Prudhomme, J. Baille.

Objets intermédiaires dans une situation de conception en technologie avec CAO au collège

Aster - Institut national de recherche pédagogique

Article dans une revue

Cedric d'Ham, Erica de Vries, Isabelle Girault, Patricia Marzin-Janvier.

Exploiting distance technology to foster experimental design as a neglected learning objective in labwork in chemistry

Journal of Science Education and Technology - Springer Verlag

Communication dans un congrès

Philippe Dessus, Erica de Vries.

Do students apply constructivist principles in designing computer-supported learning environments?

Proc. 1st joint meeting of the EARLI SIGs Instructional Design and Learning and Instruction with Computers

Chapitre d'ouvrage

Michael Baker, Erica de Vries, Kristine Lund, Matthieu Quignard.

Interactions épistémiques médiatisées par ordinateur pour la co-élaboration des notions scientifiques

Collaborer pour apprendre et faire apprendre, la place des outils technologiques - Presses Universitaires du Québec

Chapitre d'ouvrage

Erica de Vries.

Educational technology and multimedia from a cognitive perspective: Knowledge from inside the computer, onto the screen, and into our heads

Cognition in a digital world - Lawrence Erlbaum Associates

Article dans une revue

Erica de Vries, Kristine Lund, Michael Baker.

Computer-mediated epistemic dialogue: Explanation and argumentation as vehicles for understanding scientific notions

The Journal of the Learning Sciences

Communication dans un congrès

Erica de Vries, Jean-Philippe Pernin, Jean-Pierre Peyrin.

Présentation

Cinquième colloque Hypermédias et apprentissages - EPI ; INRP

Article dans une revue

Michael Baker, Erica de Vries, Kristine Lund, Matthieu Quignard.

Interactions épistémiques médiatisées par ordinateur pour l'apprentissage des sciences : bilan de recherches.

Sciences et Techniques Educatives - Hermes

Communication dans un congrès

Michael Baker, Erica de Vries, Kristine Lund, Matthieu Quignard.

Computer-mediated epistemic interactions for co-constructing scientific notions: Lessons learned from a five-year research programme.

European Perspectives on Computer-Supported Collaborative Learning 2001 Proceedings of EuroCSCL 2001: European Perspectives on Computer-Supported Collaborative Learning - Maastricht McLuhan Institute

Article dans une revue

Erica de Vries.

Les logiciels d'apprentissage : panoplie ou éventail ?

Revue Française de Pédagogie - INRP/ENS éditions

Chapitre d'ouvrage

Erica de Vries.

Hypermedia for physics learning: the case of the energy concept

Multimedia learning: Cognitive and instructional issues - Elsevier Science Publishers

Article dans une revue

Erica de Vries, Ton de Jong.

The design and evaluation of hypertext structures for supporting design problem solving

Instructional Science - Springer Verlag

Communication dans un congrès

Michael Baker, Erica de Vries, Kristine Lund.

Designing computer-mediated epistemic interactions

AIED'99: 9th International Conference on Artificial Intelligence in Education Artificial intelligence in education: open learning environments: new computational technologies to support learning, exploration and collaboration - IOS Press

Communication dans un congrès

Erica de Vries, Kristine Lund, Michael Baker.

Explaining and arguing about science concepts in a computer-based environment for the Confrontation, Negotiation, and Construction of Text (ConNeCT)

biannual Conference of the European Association of Research on Learning and Instruction (EARLI)

Article dans une revue

Erica de Vries, André Tricot.

Évaluer l'utilisation d'hypermédias : intérêts et limites des variables de performance

Hypertextes et Hypermédias

Chapitre d'ouvrage

Erica de Vries, André Tricot.

Évaluer l'utilisation d'hypermédias : intérêts et limites des variables de performance

Les hypermédias, approches cognitives et ergonomiques - Paris : Hermès.

Communication dans un congrès

Kristine Lund, Michael Baker, Erica de Vries.

Teachers' analysis of and support for students' collaborative problem- solving activity: a study in a CSCL environment for understanding sound in physics

Computer-Supported Collaborative Learning (CSCL) conference

Article dans une revue

A. Tiberghien, Erica de Vries.

Relating characteristics of teaching situations to learner activities

Journal of Computer Assisted Learning - Wiley

Article dans une revue

Erica de Vries, Ton de Jong.

Using information systems while performing complex tasks : an example from architectural design

International Journal of Human-Computer Studies - Elsevier

Communication dans un congrès

André Tricot, Mireille Bétrancourt, Aude Dufresne, Sylvie Merlet, Jean-François Rouet, Erica De Vries.

Des hypermédias pour quoi faire ? l'apport des modèles de tâches à la conception d'hypermédias pour l'apprentissage

Troisièmes journées hypermédias et apprentissages