Vous êtes ici :
  1. Accueil
  2. Membres
  3. Membre permanent
  4. Maryse Bianco

Maryse Bianco - Membre permanent

Publications : (39)

Poster de conférence (2)Article dans une revue (13)Communication dans un congrès (13)Chapitre d'ouvrage (2)Ouvrages (4)Pré-publication, Document de travail (2)Rapport (2)Autre publication scientifique (1)
Poster de conférence

Cynthia Boggio, Maryse Bianco, Marie-Line Bosse.

Spelling training in 1st grade with the digital application ECRIMO: The impact of tablet use and of gamification on children’s spelling performance.

22nd conference of the European Society for Cognitive Psychology

Article dans une revue

Marina Tual, Laurent Lima, Maryse Bianco.

Le difficile passage de la recherche au terrain : Pourquoi et comment évaluer l’implémentation de pratiques pédagogiques fondées sur les données probantes ?

Evaluer. Journal international de recherche en education et formation - ADMEE-Europe

Article dans une revue

Céline Pobel-Burtin, Cynthia Boggio, Marie-Line Bosse, Maryse Bianco.

Enseigner la lecture au cours préparatoire

Éducation & formations - DEPP

Communication dans un congrès

Marina Tual, Maryse Bianco, Pascal Bressoux.

Les facteurs conatifs impliqués dans les progrès des élèves de sixième identifiés en difficulté de lecture

ADRIPS online meeting 2020

Poster de conférence

Cynthia Boggio, Maryse Bianco, Céline Pobel-Burtin, Marie-Line Bosse.

Spelling words at the end of first grade: Is it easier to spell after hearing the word than after seeing its picture?

BCCCD20

Article dans une revue

Jessica Massonnié, Maryse Bianco, Laurent Lima, Pascal Bressoux.

Longitudinal predictors of reading comprehension in French at first grade: Unpacking the oral comprehension component of the simple view

Learning and Instruction - Elsevier

Communication dans un congrès

Maryse Bianco, Laurent Lima, Aurélie Nardy, Pascale Colé, Hakima Megherbi, Alix Seigneuric.

The dimensionality of texts and questions assessing reading comprehension in French

25th Annual Meeting Society for the Scientific Study of Reading (SSSR 25)

Chapitre d'ouvrage

Pascal Bressoux, Maryse Bianco.

Peut-on favoriser les acquisitions langagières des élèves des quartiers défavorisés ? Une expérience de programme compensatoire

Les pratiques pédagogiques en éducation prioritaire - Peter Lang

Communication dans un congrès

Solange Rossato, Benjamin Lecouteux, Aurélie Nardy, Maryse Bianco.

Transcription automatique et mesure de confiance : vers une aide à l’annotation de corpus oraux

8èmes Rencontres du Pôle Grenoble Cognition

Article dans une revue

Maryse Bianco, Helene Brethes, Pascale Colé.

La compréhension de l’écrit chez l’élève dyslexique : quelques pistes pour la remédiation

Approche neuropsychologique des apprentissages chez l'enfant - Pleiomedia

Ouvrages

Maryse Bianco, Laurent Lima.

Enseigner la compréhension en lecture

- Hatier

Article dans une revue

Alix Seigneuric, Hakima Megherbi, Steve Bueno, Julie Lebahar, Maryse Bianco.

Children’s comprehension skill and the understanding of nominal metaphors

Journal of Experimental Child Psychology - Elsevier

Pré-publication, Document de travail

Aurélie Nardy, Eric Fleury, Jean-Pierre Chevrot, Márton Karsai, Laurence Buson, Maryse Bianco, Isabelle Rousset, Céline Dugua, Loïc Liégeois, Stéphanie Barbu, Christophe Crespelle, Anthony Busson, Yannick Léo, Hélène Bouchet, Sicheng Dai.

DyLNet – Language Dynamics, Linguistic Learning, and Sociability at Preschool: Benefits of Wireless Proximity Sensors in Collecting Big Data (https://dylnet.univ-grenoble-alpes.fr/)

Ouvrages

Laurent Lima, Maryse Bianco, Laurence Guerin, Nanot Mireille, Reale-Bruyat Françoise.

11 stratégies pour apprendre à comprendre les textes narratifs

- Hatier

Rapport

Pascal Bressoux, Maryse Bianco, Marie-Line Bosse, Olivier Cosnefroy, Philippe Dessus, Michel Fayol, Carole Hanner, Gwenaëlle Joët, Nadia Leroy, Laurent Lima, Jessica Massonié, Thierry Rocher.

Rapport de la recherche LONGIT

Article dans une revue

Michel Zorman †, Pascal Bressoux, Maryse Bianco, Christine Lequette, Guillemette Pouget, Martine Pourchet.

“PARLER”: a program to prevent learning difficulties
« PARLER » : un dispositif pour prévenir les difficultés scolaires

Revue Française de Pédagogie - INRP/ENS éditions

Communication dans un congrès

Mihai Dascalu, Larise L Stavarache, Philippe Dessus, Stefan Trausan-Matu, Danielle A Mcnamara, Maryse Bianco.

ReaderBench: An Integrated Cohesion-Centered Framework

10th International Conference on Technology Enhanced-Learning (EC-TEL 2015) - Springer

Communication dans un congrès

Maryse Bianco, Aurélie Nardy, Laurent Lima.

Auto-explaining while reading in 8 to 11 years old French children

16th Biennal EARLI Conference for Research on Learning and Instruction

Communication dans un congrès

Mihai Dascălu, Lucia Larise Stavarache, Philippe Dessus, Stefan Trausan-Matu, Danielle S. Mcnamara, Maryse Bianco.

Predicting Comprehension from Students’ Summaries

17th Int. Conf. on Artificial Intelligence in Education (AIED 2015)

Communication dans un congrès

Aurélie Nardy, Maryse Bianco, Philippe Dessus, Laurence Buson, Mihai Dascălu, Stefan Trausan-Matu, Tiphaine Mout.

Compréhension en lecture et productions orales formelles chez des élèves de cycle 3

Sixième Colloque International de l’Association Française de Linguistique Cognitive (AFLiCo VI) : Langage, Cognition et Société

Communication dans un congrès

Mihai Dascalu, Larise L Stavarache, Philippe Dessus, Stefan Trausan-Matu, Danielle A Mcnamara, Maryse Bianco.

ReaderBench: The Learning Companion

17th Int. Conf. on Artificial Intelligence in Education (AIED 2015)

Ouvrages

Pascale Colé, Monique Senechal, Maryse Bianco, Hakima Megherbi.

Current Issues in reading Comprehension

Article dans une revue

Michel Zorman, Pascal Bressoux, Maryse Bianco, Christine Lequette, Guillemette Pouget, Martine Pourchet.

« PARLER » : un dispositif pour prévenir les difficultés scolaires

Revue Française de Pédagogie - INRP/ENS éditions

Communication dans un congrès

Mihai Dascalu, Lucia Larise Stavarache, Stefan Trausan-Matu, Philippe Dessus, Maryse Bianco.

Reflecting Comprehension through French Textual Complexity Factors

26th IEEE Int. Conf. on Tools with Artificial Intelligence (ICTAI 2014) - IEEE

Communication dans un congrès

Alix Seigneuric, Hakima Megherbi, Steve Bueno, Maryse Bianco, Pascale Colé, Aurélie Nardy, Thierry Rocher.

Understanding nominal metaphors in good and poor comprehenders

21th Annual Meeting Society for the Scientific Study of Reading (SSSR 21)

Communication dans un congrès

Laurent Lima, Maryse Bianco, Gwenaelle Joet, Aurélie Nardy, Pascale Colé, Hakima Megherbi.

Differences in the Components and Relations of a Multidimensional Model of Reading Comprehension in Low and Average 8- to 11-Year-Old French Readers.

AERA Annual Meeting: "The Power of Education Research for Innovation in Practice and Policy"

Article dans une revue

Bogdan Oprescu, Mihai Dascalu, Stefan Trausan-Matu, Philippe Dessus, Maryse Bianco.

Automated assessment of paraphrases in pupil's self-explanations

UPB Scientific Bulletin

Article dans une revue

Maryse Bianco.

Développement précoce du langage et acquisition de la lecture/compréhension

Italian journal of educational research - Pensa MultiMedia

Autre publication scientifique

Maryse Bianco.

L'apprentissage de la compréhension.

Communication dans un congrès

Mihai Dascalu, Philippe Dessus, Stefan Trausan-Matu, Maryse Bianco, Aurélie Nardy, Mihai Dascălu, Ștefan Trăușan-Matu.

ReaderBench, an Environment for Analyzing Text Complexity and Reading Strategies

AIED 13 - 16th International Conference on Artificial Intelligence in Education - Springer

Article dans une revue

Bogdan Oprescu, Mihai Dascălu, Ștefan Trăușan-Matu, Traian Rebedea, Philippe Dessus, Maryse Bianco.

Analiza automată a auto-explicațiilor

Revista Română de Interacţiune Om-Calculator - Editura MATRIX ROM

Pré-publication, Document de travail

Aurélie Nardy, Maryse Bianco, Françoise Toffa, Martine Rémond, Philippe Dessus.

Contrôle et régulation de la compréhension : l'acquisition de stratégies de 8 à 11 ans

Article dans une revue

Maryse Bianco, Catherine Pellenq, Eric Lambert, Pascal Bressoux, Laurent Lima, Anne-Lise Doyen.

Impact of early code-skill and oral compréhension training on reading achievement in first grade

Journal of Research in Reading - Wiley

Chapitre d'ouvrage

Maryse Bianco.

La compréhension de textes : peut-on l’apprendre et l’enseigner?

Psychologie des apprentissages scolaires - De Boeck

Communication dans un congrès

Harmony Marchal, Maryse Bianco, Philippe Dessus, Benoit Lemaire.

The acquisition of the grammatical gender in French as a second language: How Luxembourgish pupils from second to fifth grade deal with it?

13th EARLI Biennial Conference

Rapport

Maryse Bianco, Philippe Dessus, Benoit Lemaire, Sonia Mandin, Patrick Mendelsohn.

Modélisation des processus de hiérarchisation et d'application de macrorègles et conception d'un prototype d'aide au résumé

Article dans une revue

Maryse Bianco, Catherine Pellenq, Coda Maryse.

Enseigner des stratégies pour comprendre en moyenne section de maternelle.

Le Langage et l'Homme - EME éditions / L'Harmattan

Article dans une revue

Ira Noveck, Maryse Bianco, Alain Castry.

The Costs and Benefits of Metaphor

Metaphor and Symbol - Taylor & Francis (Routledge)